En bedre dag i morgen

en barnesoldat forteller

av (forfatter) og Mie Hidle (oversetter).

Spartacus 2007 Innbundet

Dette er barnesoldaten Ishmaels historie. Han måtte kjempe på regjeringshærens side i borgerkrigen i Sierra Leone på 1990-tallet.

Ishmael Beah var bare 12 år gammel da han rømte fra landsbyen sin i Sierra Leone for å unnslippe opprørere. Han ble stilt overfor et brutalt valg: Bli med som soldat i regjeringshæren, eller dra ut i bushen, der opprørerne venter for å drepe deg. Dette er den rystende historien om et barns ferd inn i en mørk verden - og veien tilbake til et normalt liv. Ishmael forblir i tankene lenge etter at boken er lest.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Sierra Leone

Omtalt person Ishmael Beah

Dette er en sterk historie fortalt av en som selv var barnesoldat under borgerkrigen i Sierra Leone på 90-tallet. I tillegg til at forfatteren skriver en spennende - og autentisk - historie, er boka usedvanlig godt skrevet!

En virkelig sterk historie!
Det er helt utrolig at dette skjer rundt om i verden hele tiden. Det er så annerledes alt jeg har vært i nærheten av så det er vanskelig i det hele tatt å klare å se det for seg selv om det er veldig godt fortalt.
Jeg likte ikke slutten på boka.
Ishmael kommer nok til å være med meg i tankene i lang lang tid fremover!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Eit krigens ansikt

Sierra Leone, 1993: 12 år gamle Ishmael går saman med venner til nabolandsbyen for å gjere det han likar best av alt: spele musikk. Samtidig har det vore eit væpna åtak på landsbyen og familien hans. Tilværet hans rasar saman. Frå å ha det rimeleg trygt, vert det no frykt, flukt og kamp for å skaffe mat.
Berre13 år gammal vert han med i regjeringshæren. Han får mat og han slepp å vere åleine. Etter kort tid må han gå med eit AK-47-gevær saman med andre soldatar - og han må lære seg å drepe! Han drep for å overleve, samtidig som han drep sine eigne kjensler etterkvart. Blod og død vert ein del av kvardagen! Kraftige doser med dop gjer tilværet lettare å bere.... Eit tilvære det er grufullt å lese om!

Tre år seinare er han så heldig at han blir plukka ut til å vere med på eit rehabiliteringsprogram. Han opplever det som vanskeleg, nesten umulig, men med dei gode menneska han møter får han etterkvart trua på "En bedre dag i morgen"
Boka er språkleg enkel, prega av munnleg forteljartradisjon.
Trass i det rystande innhaldet er også håpet tilstades!
Men, det er vondt å tenkje på at der finst mange som er i same håplause situasjon som Ishmael også i dag!
Ei bok som verkeleg gjer inntrykk!

Om natten kjentes det ut som om vi gikk sammen med månen. Den fulgte oss under tykke skyer og ventet på oss i den andre enden av mørke skogstier. Den forsvant med soloppgangen, men kom tilbake igjen for å henge over stien vår natten etterpå. Den ble mattere i skinnet etterhvert som natten gikk. Noen ganger gråt himmelen stjerner som raskt fløt bort og forsvant før ønskene våre rakk å nå dem. Under disse stjernene og denne himmelen hadde jeg pleid å lytte til historier, men nå var det som det var himmelen som fortalte oss en historie etter som stjernene drysset ned og kolliderte voldsomt med hverandre. Månen gjemte seg bak skyene for å slippe å se hva som skjedde.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Bøker lest i november 2013.

bøker om andre kulterer og levemåter.

Uthevet tekst

• "Afrika - en vakker dag" av Tomm Kristiansen
  • "Den stumme gutten" av Parinoush Saniee
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Perlen som sprengte skjellet" av Nadia Hashimi
  • "Du forsvinner - roman" av Christian Jungersen
  • "Dyprød hibiskus" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Americanah" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Der Gud gråter - en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region" av Siba Shakib
  • "Mitt liv, min frihet - en selvbiografi" av Ayaan Hirsi Ali
  • "Tapte døtre - fortellinger om savn og kjærlighet" av Xinran