Dikterdronningen

Sigrid Undset

Gyldendal 2007 Innbundet

Boka handler om Sigrid Undsets liv og virke. Den gir et bilde av et liv preget av lidenskap og moral og de valg Undset selv gjorde underveis. Den skildrer barndommen i Kristiania, oppholdet i Roma, tida fram til publiseringa av debutromanen Fru Marta Oulie i 1907, og hvordan livet artet seg etter at hun blei forfatter på heiltid, ekteskapet og bruddet med Anders C. Svarstad, og søkningen mot katolisismen.

Ny storslått biografi om dikterdronningen Sigrid Undset Lidenskap og moral går som renninger gjennom Sigrid Undsets liv. Hennes personlighet er ruvende. Ikke uten grunn fikk hun tilnavnet Dikterdronningen. Men like mye var hun en forfatter som gikk utover sin dikting, som energisk tok del i sin samtid. Slik var og forble hun en stridbar kvinne. Sigrid Undset levde et skjebneliv. Derfor blir hennes saga så bevegende å lese.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205332898

EAN 9788205332898

Omtalt person Sigrid Undset

Mosterens raushet gjenkjente de som en stadig gjentatt holdning, også i noen av hennes romaner som når hun hadde latt Jenny si: 'Det er bedre å få for lite av det nødvendige, enn aldri å kunne få litt av det som er overflødig.'

Og som hun også var i ferd med å vise gjennom Olav Audunssøns kompliserte vei gjennom livet: Viktigere enn troen var viljen til å la seg lege og omforme av Gud ved nåden.

En annen gang måtte Fredrik Paasche og Sigrid Undset søke dekning i en snøgrop. Han hørte at hun mumlet et eller annet midt i flyduren; hva var det hun sa? ropte han over til henne. - Måtte fan ta Hitler, sa jeg! ropte hun tilbake.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Bøkene mine om Sigrid Undsets liv og forfattarskap

Mest forfatter-portretter

Her er noen av bøkene jeg setter stor pris på. Jeg vet så inderlig godt at jeg har veldig mange flere jeg skulle ha lest... Se på det også som Biografi-tips fra meg.

Hvilke biografier har du som favoritter?

Jeg har satt opp en deilig liste over bøker jeg GLEDER meg til å lese denne sommeren. Nå venter jeg en baby rundt midten av juni, men det kan vel hende jeg får tid til å lese innimellom slagene... Håper det! :)

• "Sigrid Undset og Roma" av Tordis Ørjasæter
  • "Syng mig hjæm - Bjørnstjerne Bjørnson 1890-1899" av Edvard Hoem
  • "Kjære Dea" av Sigrid Undset
  • "Sigrid Undset - et liv" av Gidske Anderson
  • "Fattige skjebner ; De kloke jomfruer" av Sigrid Undset
  • "Hulda Garborg - nasjonal strateg" av Arnhild Skre
  • "Jeg har levd i dette landet i tusen år - en sommer med Sigrid Undset" av Kristin Brandtsegg Johansen
  • "Caterina av Siena" av Sigrid Undset
  • "Krigens penn - ein biografi om Lise Lindbæk" av Sigrun Slapgard