Den trettende Beatle

av (forfatter) og Per E. Fosser (oversetter).

Fritt forl. 2006 Innbundet

Den 9. november 1966 møtte John Lennon Yoko Ono for første gang under hennes utstilling på Indica Gallery i London. I det 21. århundre begir en svoren Beatles-fan fra Hamburg seg ut på en tidsreise til London anno 1966 under navnet "Billy Shears", for å forhindre møtet mellom de to - og dermed, håper han, oppløsningen av The Beatles. Som det viser seg, blir ikke utfallet som han har tenkt. John Lennon havner i koma etter en bilulykke, og bandets fremtid er høyst usikker - før de har fått gitt ut Sgt. Pepper's lonely heart club band eller The white album. "Billy" får hendene fulle med å gjenopprette tingenes opprinnelige tilstand.

Hva kan en Beatles-fan ønske seg når han møter en god fe? Bortsett fra en haug med penger, først og fremst en reise i tid og rom til London i 1966, for å forhindre at John Lennon blir kjent med Yoko Ono. Vel fremme kaller han seg Billy Shears og tar inn på en suite på Ritz. Og etter bare noen få dager roter han til popmusikkhistorien . så til de grader at han nesten ikke selv kjenner den igjen: altfor tidlig står plutselig slutten for the Beatles for døren, og Billy Shears, det omvandrende popleksikon, har hendene fulle med å reparere de skadene han har utrettet i den gloriøse fortiden. I den forbindelsen kommer hans veier til å krysse Jimi Hendrix, Brian Jones, Marianne Faithfull, Mick Jagger, Keith Richards, David Bowie, Janis Joplin, alle fire Beatles og ikke minst Yoko Ono. I embeds medfør kommer Billy Shears til New York og til California, der ham blir en skamplett på den legendariske Monterey Pop Festival, og dessuten til Vest-Berlin, der utenomparlamentarisk opposisjon og ridende politi har ventet på nettopp en som ham. Men så, i den legendariske Kjærlighetens Sommer, blir Billys skjebne en ganske annen enn han selv hadde trodd var mulig.

Forlag Fritt forl.

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted London

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Og det er bra.

• "Påskeparaden" av Richard Yates