Den siste gode mann

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2011 Innbundet

En desemberdag i 2009 får politiet i København en advarsel fra Interpol om at flere gode mennesker er drept og likene har et nummer på ryggen. Saken synes å ha tilknytning til den jødiske myten om de 36 rettferdige som skal holde ondskapen i sjakk, og nå peker pilen mot København. Politimannen Niels Bentzon får i oppdrag å advare gode mennesker i Danmark. Dette er den første boka om Niels Bentzon.

Handlingsmettet, visuell, intelligent og velkonstruert dansk thriller som tar utgangspunkt i spørsmålet om godt og ondt. Full av overraskelser, umulig å legge fra seg.

Niels Bentzon er politi i København og en dreven forhandler. Det er han som dukker opp når en hjemvendt soldat truer med å begå selvmord eller en psykopat tar kvinner og barn som gisler. Han er vant til å se fortvilelsen og ondskapen i øynene.Men en desemberdag vendes tingene på hodet da det via Interpol kommer en advarsel: En rekke mord er begått på gode mennesker overalt i verden. Likene har tall brent inn i huden på ryggen. Det hele synes å ha tilknytning til den gamle religiøse myten om de 36 rettferdige som skal beskytte oss alle. Og pilen peker nå mot København.Niels Bentzon får i oppdrag å finne og advare gode mennesker i Danmark. Oppgaven synes umulig. Men da han i sin jakt på gode mennesker, før det er for sent, møter astrofysikeren Hannah Lund, blir det fart i saken. Hannah Lund mener nemlig at hun kan se et system i det som skjer ? et system av nesten guddommelig karakter.A.J. Kazinski er et pseudonym for filminstruktøren og forfatteren Anders Rønnow Klarlund og forfatteren Jacob Weinreich. Dette er deres debut som spenningsforfattere. Boken ble solgt til 12 land allerede før utgivelsen i Danmark, blant annet England, USA og Japan. ?Filmrettighetene er solgt til Zentropa, der Lars von Trier er deleier. «... åndeløs action, psykologisk dybde og meget tankevekkende temaer ... denne boken åpner nye perspektiver for krimsjangeren.» Nele Hendrickx, Forlaget De Geus, Nederland

ISBN13 9788205406704

EAN 9788205406704

Serie Niels Bentzon (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted København

Jeg likte denne veldig godt helt til slutten nærmet seg. Den ble dårligere og dårligere, og til slutt lurte jeg på om jeg hadde blitt senil og ikke skjønte hva jeg leste, slutten var så dårlig, svarte ikke til forventningene etter den gode begynnelsen. Veldig skuffende!!! Eller er jeg blitt senil?

"Den siste gode mann" begynner bra, og det er godt driv over boken. Så skjer det en endring i del 2 - er det et filmmanus jeg leser, eller? Jeg tror ikke dette med to forfattere er lurt - det er tydelig at filminstruktøren har hatt hovedansvaret for siste del. Dette blir rett og slett for dumt og mistet all troverdighet

Njei. Begynner bra, men blir både masete, skravlete og lite troverdig mot slutten. Jeg tenkte at hvis noen hadde brukt navnet mitt så ofte som hovedpersonene gjør til hverandre, halvparten av dialogen består av "Hannah?" og "Niels!", hadde jeg blitt voldelig.

Reagerer også på Hannah-karakteren. Jada, hun har psykiske problemer pga sorg, men hun framstår som noe på grensen mellom dum og evneveik. Og hun skal være atrofysiker? Synes ikke det er greit å omtale voksne damer som "flink jente" heller.

Utrolig spennende bok som det var vanskelig å legge fra seg! Interessant og velskrevet :-) Løp & kjøp!

Idiotisk plott og svært usannsynlig utvikling. Måtte hoppe over flere kapitler. Skuffende!

Skråsikkerhet er for de dumme. Det kreves en viss begavelse for å forstå hvor lite vi vet.

Den største feilen vi kan begå,er å tro at vi har funnet ut alt.De menneskene jeg kjenner som er mest tvilende,mest usikre på hvordan verden og universet henger sammen, er samtidig de mest begavede. De største geniene.

Det var noe med de to, de gjorde seg så stor umake med å se godt ut på utsiden at man kunne lure på hvordan det sto til på innsiden.

Dette er en liste over de lydbøkene jeg liker aller best. Både fordi historien er bra, men også fordi innleseren gjør en drivende god innsats. Enjoy!

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

• "Søvnen og døden" av A.J. Kazinski
  • "En hellig allianse" av A.J. Kazinski