De som beveger verden

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Kagge 2000 Heftet

Boken er forfatterens hovedverk. Her dramatiserer hun sin egen filosofi ("objectivism"), og den er integrert i historien. En gang i fremtidens USA bryter økonomien sammen fordi ledende personer i industrien forsvinner på en mystisk måte. Hva skjer med samfunnet når samfunnsmaskineriets motor blir slått av? Boken har en praktisk leserveiledning til Ayn Rands forfatterskap og en introduksjon av Leonard Peikoff.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2000

Omtalt sted USA

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

"Når alle er enige," stemmen til Taggart ble med ett skingrende, "når folk er samstemmige, hvordan våger én mann å være uenig? Med hvilken rett? Det er det jeg gjerne skulle visst - med hvilken rett?"

Det er ikke mulig for et land å nyte sin rikdom i en verden som sulter.

Det hersker bred enighet om at den frie økonomien for øyeblikket er oppe til vurdering. Dersom den ikke demonstrerer sin sosiale verdi og er seg sitt sosiale ansvar bevisst, vil ikke folket tolerere den lengre.

"Mr. Rearden," sa Francisco med høytidelig og rolig stemme, "dersom du så Atlas, kjempen som bærer jorden på sine skuldre, dersom du så at han stod med blod rennende nedover brystet, med knær som var i ferd med å knekke sammen, med armer som skalv, men som fremdeles forsøkte å holde jorden oppe med sine siste krefter, og desto mer han anstrengte seg, desto tyngre hvilte jorden på hans skuldre - hva ville du rådet ham til?"

"Jeg... vet ikke. Hva... Kunne han gjort? Hva ville du rådet ham til?" "Å riste på skuldrene."

De har så vakre titler... som fløyel og sommernetter.

Jeg har vasket og ryddet blant bøkene mine og har sitte og lest titler. Utrolig mange fine :) Her er noen favoritter fra bøkene mine.

Ringenes Herre av Tolkien, Hellemyrsfolket av Amalie Skram, Folket på Innhaug av Elstad, Ut- og Innvandrere av Vilhelm Moberg, De som beveger verden av Aya Raand, Kildens Utspring av Ayn Rand, Anna Karenina av Tolstoj, Snømannen av Jo Nesbø, Engler og Demoner av Dan Brown og Djevelen holder lyset av Fossum.

Det er så utrolig mange flere jeg skulle ha nevnt, det ser jeg nå. Uansett er dette bøker som har fått terningskast 6 fra meg. Dette føltes som å velge noen av barna dine og dermed velge vekk noen haha :o))

• "Høysang" av Ayn Rand
  • "Kildens utspring" av Ayn Rand