Bønner og linser

en kokebok med italienske klovner og indiske møll

av (forfatter), Erik Johan Worsøe Eriksen (illustratør) og Camilla Jensen (illustratør).

Gyldendal 2009 Innbundet

Kokeboken inneholder oppskrifter på retter laget med tørkede, hermetiske, friske eller spirede erter, bønner og linser. Her finner du oppskrifter på salater, forretter, middagsretter og supper, samt kaker og andre søtsaker. Boken inneholder også informasjon om forskjellige typer belgfrukter, bløtleggings- og koketider, næringsinnhold og fremgangsmåte for spiring med mer. Har oppskriftsoversikt og register.

En kokebok som i sin helhet er viet alle de deilige variantene av bønner, linser og erter!

Bønner, erter og linser ? alle er enige om at det er både godt og sunt. Billig er det også! Men hvordan få til å bruke mer av dem? Her er det 100 oppskrifter på alle slags retter, til og med snacks og kaker! Du får også en omfattende oversikt over av ulike slag bønner, erter og linser. Stell og forberedelser er godt forklart, både bløtlegging, spiring og koking. Hermetiske varianter kan brukes i en stor del av oppskriftene, ofte til retter som lages på få minutter. Forfatteren forteller med entusiasme og varme om belgfruktenes gode egenskaper når det gjelder smaksopplevelser og næringsinnhold. Få bønnene ut av skapet og opplev de allsidige mulighetene.
Intervju med Camilla Jensen

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205389854

EAN 9788205389854

Har vært skapveggis i noen år, og elsker det. Kjenner at kjøtt byr meg mer og mer imot, og i et perfekt drømmeland hadde jeg bytta bort biffen mot linser og bønner i alle måltider!

Her har jeg samlet noen av vegetarkokebøkene som har gitt inspirasjon.

Men er åpen for tips.Er du en veggisspire eller er en fullvokst grønnsak, så rop ut om gode bøker, da vel! Jo flere gode veggisbøker, jo bedre!* Tjohei!!

Inspirasjon til en velfyllt og glad mage!

Bruker kokebøkene mest til inpirasjon og glede. Er dog flinkere til å lese de på sengekanten, enn å følge de slavisk på kjøkkenet.. Lager mat litt sånn på gefylen, men for all del: Gode kokebøker er gull verdt i en hektisk (og noget matlei) hverdag!

Jeg har laget en samling av kokebøker skrevet av norske matbloggere! Om du vet om noen som mangler, kan du tipse om de her! Kokebøkene spenner fra oppskrifter på juice til gjærbakst, søndagsmat og kreative matpakker.

• "Mirakelmat - en kokebok for helsens skyld" av Anna Selby
  • "Frokost" av Camilla Jensen
  • "Grønt - og skjønt fra Moder jord til kjøkkenbenk og dekket bord" av Camilla Jensen
  • "Sten Sture Skaldemans kokebok - lekre og velsmakende retter som gir deg utmerket helse" av Sten Sture Skaldeman
  • "Brød" av Sidsel Hjelme
  • "Vegetarkokeboken" av Inga-Britta Sundqvist