Bølgerytteren og andre fortellinger

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2011 Heftet

Boka inneholder 15 fortellinger. Du får blant annet høre om tre menn som graver i en kirkeruin for å finne havets guder og deres legende vekster, og om en tyv som får betale dyrt for sin grådighet og som ender der han minst ønsker det.

15 fortellinger, skrevet av en av Sveriges fremste krimforfattere.

En ung gutt utfordrer naturkreftene med livet som innsats. Tre menn graver i en kirkeruin for å finne havets guder og deres legende vekster. En vandring blant gravhauger og fortidsminner vekker til live gamle spøkelser. En tyv får betale dyrt for sin grådighet og ender der han minst ønsker det. En slede med menneskelignende skapninger glir forbi i natten i en liten by på Öland, og to unge kvinner er vitner.
Disse 15 fortellingene har aldri tidligere vært samlet i bokform. Ingen av dem har heller noensinne vært publisert på norsk. Hver enkelt historie har fått en introduksjon, skrevet spesielt for denne boken, der forfatteren forteller om hvorfor den ble skrevet. Det overnaturlige spiller en viktig rolle i fortellingene; her finnes elementer fra skrekk- og grøssersjangeren, science fiction og fantacy, men også små historier fra dagliglivet.
Johan Theorin og Gyldendal Norsk Forlag har med denne boken valgt å støtte Leger uten grenser med ti kroner av hvert solgte eksemplar.

ISBN13 9788205418325

EAN 9788205418325

Blei skuffa, da jeg liker Theorin så godt og har lest alle bøkene hans.

Svært varierende kvalitet på fortellingene og skuffende fra Theorin. Avbrøt - og gir boken 1.

Gillar flera saker med boken:en del av novellerna är väldigt bra, författarens introduktioner till de olika novellerna och att en del av behållningen från försäljningen går till Läkare utan gränser-
Boken är när den är som bäst så spännande kuslig att jag hade svårt att somna, medans andra går mig bara rätt förbi. När den är som bäst är den en klar sexa, så jag ger den en 4 trots de ointressanta delarna.

Litt for sære fortellinger.

Bøker lest i april 2013.

• "Påskekrim 2013 - 17 krimnoveller"
  • "Påskekrim 2012 - 17 kriminalnoveller"
  • "Påskekrim 2011 - 18 kriminalnoveller"
  • "Den synske" av Belinda Bauer
  • "En kriminelt god jul - femten svarte julefortellinger" av Nils Nordberg
  • "Påskekrim 2010 - 17 kriminalnoveller"
  • "Blått som Alentejo" av Monica Ali
  • "Det levende kjød" av Lene Kaaberbøl
  • "Svartelistet" av Sara Paretsky
  • "Sov godt" av Mark Billingham
  • "Min mor har en saks i ryggen - krimnoveller" av Unni Lindell
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum