Barndommen og samfunnet

Gyldendal akademisk 2000 Heftet

Boken er aktuell for enhver som arbeider med spørsmål knyttet til identitet, utvikling og kulturelt mangfold. Den kom første gang på norsk i 1950 og ble en klassiker innen utviklingspsykologi og klinisk psykologi. Forfatterens overordnede prosjekt er å integrere psykoanalytisk kunnskap om individets utvikling med kunnskap om de sosiale omgivelser. Studiet av identitet og individuelle livshistorier må ta hensyn til den brede historiske og kulturelle konteksten. Hans teori om de psykososiale fasene utvider slik den freudianske utviklingspsykologien i retning av en sosial, livslang utviklingsteori.

Barndommen og samfunnet . Eriksons viktigste bok . kom i 1950, og har hatt klassikerstatus siden. Den kom på norsk for første gang i 1968, men har lenge vært utsolgt. Nå foreligger den på ny med innledning av Mary Theophilakis. Eriksons overordnede prosjekt er å integrere psykoanalytisk kunnskap om individets utvikling med kunnskap om de sosiale omgivelser. Ifølge Erikson må studiet av identitet og individuelle livshistorier ta hensyn til den bredere historiske og kulturelle kontekst. Hans teori om de psykososiale fasene utvider slik den freudianske utviklingspsykologien i retning av en sosial, livslang utviklingsteori. I Basis-serien.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2000

Serie Basis

• "Psykologisk leksikon" av Henry Egidius
  • "Gruk fra alle årene 3 - et udvalg" av Piet Hein
  • "Å bli sin egen venn" av Einar Øverenget
  • "Våg mer! - en bedre hverdag med psykologisk trening" av Gunnar Cramer
  • "Gruk - nye gruk" av Piet Hein
  • "Ulikhetens pris - hvorfor likere fordeling er bedre for alle" av Richard Wilkinson
  • "Tanker" av Blaise Pascal
  • "Melankolske rom - om angst, lede og sårbarhet gjennom tidene" av Karin Johannisson
  • "Nattåpent" av Rolf Jacobsen
  • "Ole Brumm og vennene hans" av Alan Alexander Milne
  • "Det musiske menneske" av Jon-Roar Bjørkvold
  • "Det er aldri for sent å gi opp - tristesser i utvalg" av Nils-Fredrik Nielsen