Bak tid og rom

av (forfatter).

Grøndahl og Dreyer 1993 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.67 (9 terningkast.)

43 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Damman tar for seg emner som kvantefysikk, parapsykologi, meditasjon mm, og gjør det blant annet ved å intervjue ledende vitenskapsmenn i verden i dag. Forfatteren søker - og finner. Forlaget sier: "...det han finner bringer ny optimisme til menneskene".

Omtale fra forlaget

Damman tar for seg emner som kvantefysikk, parapsykologi, meditasjon mm, og gjør det blant annet ved å intervjue ledende vitenskapsmenn i verden i dag. Forfatteren søker - og finner. Forlaget sier: "...det han finner bringer ny optimisme til menneskene".

Bokdetaljer

Forlag Grøndahl og Dreyer

Utgivelsesår 1993

Format Heftet

ISBN13 9788250420038

EAN 9788250420038

Serie Grense-bøkene

Språk Bokmål

Sider 384

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

3 2 3 0 1 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

-Man kan si at folk i dag stort sett er sovende med
hensyn til bevissthet om sitt ansvar.
De tror ikke på muligheten av forandring
( David Bohm )

"en variant av østlig mystisisme"?

-Vel, sier Bohm rolig. Problemet ligger også i samfunnet.
Fordi mennesket har flere dimensjoner; en individuell,
en sosial og kulturell, og en kosmisk totalitetsdimensjon.
De østlige religioner har lagt vekten på menneskets
individuelle og kosmiske sider. Dette avspeiles i de
østlige samfunnenes tendens til stagnasjon, i deres opp-
splitting i små enheter som familier og i den begrensede
samfunnsinteresse. Du vet, vi kan si at både øst og vest
har feilet i utviklingen av et varig og godt samfunn, men
av forskjellige årsaker. Vi kan ikke gå tilbake til Østens
filosofi og religion med den stagnasjonen de har fremkalt.
Det er ikke godt nok. Mens folk fordypet seg i 'helheten',
tillot de kastesystemet og den antikverte urettferdighet.

De snakket om helhet, og utviklet samtidig den mest
ekstreme oppstykking man kan tenke seg. Man kan ikke prate
om helhet og glemme samfunnet og kulturen, hva?

"-Hva med vår egen vestlige kultur?"

-Vesten feiler av andre grunner: Man ville mestre materien,
men samfunnet faller fra hverandre; folk mestrer ikke seg
selv. Jo større teknologisk fremgang, desto større farer
ved slik oppsplitting. Vi trenger en dialog som kan hjelpe
folk til å skape helhet innen seg selv og i underkulturer
som er frigjort fra noe av den vanlige kulturens vekt på
en type rasjonalitet.
Den generelle vestlige kulturen er så irrasjonell at man
nøler med å håpe at noe kan gjøres der, sant? Vi kan ikke
på lang tid håpe å påvirke den britiske, amerikanske eller
russiske regjeringen. Men folk kunne begynne å forandre seg
og sine sosiale forbindelser, skape en ny kultur som ikke er
innfanget i den gamle. Slikt kunne gradvis spre seg og til
sist kanskje påvirke regjeringene.
Vi trenger en forandring i hele tidsånden ..

..Antagelsen om at fortiden gjentar seg bidrar til å hemme
forandringen .. det største onde er mangel på kreativitet;
middelmådigheten. Samfunnet i dag gjør menneskene ukreative.

Jo mer organisert samfunnet blir, desto mer vil folk få en
tendens til å bli mekaniske, gjentagende. .. Troen på at
det ikke nytter å gjøre noe, er den viktigste hindringen ..

_

fra Erik Dammanns bakeoppskrift: "Bak tid og rom"

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket