Avhopperen

mine 20 år i Scientologikirken

selvbiografi

av (forfatter) og Asbjørn Bjornes (gjendikter).

Lunde 2012 Innbundet

Robert Dam (da 20 år) takketja til en gratis personlighetstesthos Scientologikirken. Etter detinvesterte han hele sitt liv - ogover én million kroner - i sekten.Han steg raskt i gradeneder, både åndelig og profesjonelt.Men brått fikk Dam oppleveen kynisk og svært håndfast sideav Scientologikirken. Historieneom maktmisbruk, manipuleringog en pengegrisk sektledelse ble stadig flere.Til slutt orket ikke Dam mer. Tvilen var blitt for stor. I 2004 brøt han med Scientologikirken.En sterk og personlig beretning, blant annet om frykten for å miste kone og barn,jobb og alle nære venner.

Forlag Lunde

ISBN13 9788252002034

EAN 9788252002034

Omtalt person Robert Dam L. Ron Hubbard

Kjøpte denne boka etter Robert Dam var med på Skavlan for noen uker siden. Jeg ble nysgjerrig og bestemte meg for å lese den.

Jeg synes boken var spennende bygd opp, men oversettelsen fra dansk til norsk var svært dårlig (kanskje var originalutgaven også språklig dårlig - men hva vet jeg?) og jeg synes det ble for mye gjentagelser på slutten av boka. Dette var tidvis et frustrerende moment under lesingen.

Likevel, en svært fascinerende historie om scientologi, og hvordan et så høytstående medlem av sekten gjenforteller sine 20 år som medlem.

Robert Dam har skrevet en interessant og god bok om Scientologikirken. Den er svært opplysende om grunnleggende tanker, og den gir et godt innblikk i hva som i det hele tatt holder denne kirken i live. Makt og kontroll. Her er Kafkas Prosessen i praksis. Sprøtt. Viktig bok.

Caspars historie var rystende, men den bekreftet det vi nylig hadde fått øynene opp for, nemlig at scientologien slett ikke var noen religion, men en kynisk organisasjon som ikke hadde noen skrupler med å sperre inne, true, ydmyke og presse medlemmer som hadde sine egne meninger og ikke ville føye seg. En organisasjon som muligens ville gå til ytterligheter hvis en avhopper ble ansett for å være en for stor trussel.

Jeg leste 182 bøker i 2013.

Her er mine 37 favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

• "Å sette verden i brann - en ateist skriver om Jesus" av Bjørn Stærk
  • "Takk" av Maria Amelie
  • "Et helt menneske i en halv kropp - en historie om mestring" av Anne Grethe Solberg
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Imamens datter - min flukt til frihet - en sann historie" av Hannah Shah
  • "Min jiddische mamma" av Jahn Otto Johansen
  • "Pass på liten og på stor - en historie om å ta vare på hverandre" av Jostein H. Sandsmark
  • "Kristen-Norge - en oppdagelsesreise" av Didrik Søderlind
  • "Jesusland" av Julia Scheeres