Ankomsten

av (forfatter) og Shaun Tan (illustratør).

Egmont serieforl. 2008 Innbundet

Dette er en innvandringshistorie, fortalt med illustrasjoner. En mann forlater sin kone og sitt barn for å søke lykken i et ukjent land. Han ankommer og befinner seg i en forvirrende verden med ukjente skikker, underlige dyr og et språk han ikke forstår.

FREMMED JORD Ankomsten er en innvandringshistorie, fortalt med gammelmodige illustrasjoner som vitner om en forgangen tid. En mann forlater kone og barn i en utarmet by for å søke lykken i et ukjent land på den andre siden av det endeløse havet. Til slutt befinner han seg i en forvirrende by med ukjente skikker, underlige dyr, besynderlige svevende gjenstander og et språk som er umulig å begripe. Uten annet enn en koffert og en håndfull med landets valuta, må immigranten finne seg et sted å bo, mat og arbeid som han leve av. Han får hjelp langs veien av medfølende fremmende, som alle har sin egen historie: historier om kamp og overlevelse i en verden som består av ufattelig vold, omveltninger og håp. Med svart-hvite og sepiatonede illustrasjoner, vever Tan et mesterverk både i innhold og form. Dette er en sjelden vakker, surrealistisk og empatisk bok som leses på flere plan. Der de yngste leserne kanskje vil fascineres av surrealisme blandet med rendyrket realisme, vil voksne lesere fange den universelle fortellingen om vandreren, flyktningen, som virvles inn i et verdensbilde der alt er avhengig av at du møter vennlige mennesker som fortolke det fremmede for deg og gjøre det uforståelige forståelig. Ankomsten har vunnet flere priser og vært nominert til mange flere. Den vant blant annet prisen for beste tegneserie i Angoulême i 2008.

Forlag Egmont serieforl.

Utgivelsesår 2008

Genre Fantastisk litteratur

Denne grafiske fortellinga er heilt utan eit ord, men den vakraste boka eg har lest. Den gjorde stort inntrykk, har aldri sett maken. Ei stor kunstoppleving og ein usedvanleg sterk historie. Vart så glad då eg oppdaga at den var plukka ut som 1 av 100 i kjernesamlinga til Bergen Offentlege Bibliotek. Vil legge til at eg ikkje les teikneseriar til vanleg, men denne er heilt unik. Kvart kunstverk pokar deg i hjartet.

De utrolig vakre tegningene til Shaun Tan forteller en historie med bilder i bruntoner og ingen tekst. De viser oss fortvilelsen i å forlate, hvor vanskelig det er å forstå alt det nye og hvor fantastisk det er med gjenforeninger. Jeg bladde frem og tilbake lenge i denne vakre boken. Shaun Tan har sin egen spesielle strek, som er så vakker i sin enkelthet.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

Fine bildebøker. Mottar gjerne tips om flere:)

• "Den bortkomne tingen" av Shaun Tan
  • "Fortellinger fra ytre utkant" av Shaun Tan