Alle drar sin vei

av (forfatter) og Kari Näumann (oversetter).

Bokvennen 2011 Innbundet

Romanen er basert på forfatterens egne dagbøker fra hennes oppvekst på Cuba på 1980-tallet. Den handler om Nieve Guerra som vokser opp sammen med ei ustabil mor og en voldelig far. Samtidig som venner og familie forlater landet i tur og orden går Nieve gjennom ei turbulent ungdomstid, en utdannelse på et kunstakademi og sine første forelskelser.

"Jeg sovnet, jeg overga meg fryktsom til det som skulle komme. Jeg drømte at jeg ga bort jomfrudommen min, eller at jeg byttet den bort med Osvaldo for noen tuber sort akrylfarge og tre ark Cansonpapir. Det var et uformelt bytte, og jomfrudommen lå i en gjennomsiktig, glinsende pose. Jeg holdt den i hendene og viste den til Osvaldo, som til gjengjeld ikke ga meg det han hadde lovet..." Alle drar sin vei er en roman basert på forfatterens egne dagbøker fra barndom og ungdom på Cuba i 1980-årene. Nieve Guerra er en moden jentunge, som i en Anaïs Nin-aktig atmosfære forteller om livet sammen med sin ustabile mor og sin voldelige far. Vi befinner oss i en turbulent ungdomstid, der utdannelsen på et kunstakademi og de første forelskelsene er ingredienser i den store sorgen over at familie og venner forlater landet i tur og orden. Dagboken er Nieves eneste fortrolige. Alle drar sin vei er en åpenhjertig, usensurert og autentisk skildring av oppvekst på Cuba, av livet på en øy hvor folk føler seg så uendelig isolert fra resten av verdenen, skrevet av en som selv opplever det. Vinner av den spanske Bruguera-prisen

Forlag Bokvennen

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Cuba

Romanen viser en ung pikes vekst, liv og utvikling på Cuba gjennom dagboknotater fra barndom og ungdomstid fra 1978- 1990 .
Wendy Guerra har skrevet et fin, tildels sterk og interessant roman om Nieve, en jente som ikke har det så enkelt. Dette er en roman om situasjonen på Cuba i disse årene, som ligger under for det som skjer, at alle drar sin vei, det at de har så lite, hva de ser og ikke ser og opplever som tenåringer, forskjellene mellom de som har og ikke har, Revolusjonens inngripen her og der, men mest om unge Nieves relasjoner til sine nærmeste og hennes utvikling, styrke og sårbarhet. Om å leve under omsorgssvikt av foreldrene.

Tildels også veldig poetisk og fint skrevet. Den første delen om barndommen er enklere skrevet, troverdig i forhold til at hun da er et barn, og vi leser gjennom barnets øyne. Et grep som fungerer fint, synes jeg. Vi får også innblikk i livet på bygda, mindre steder og Havana.

Les gjerne mer i bloggen min HER

Her er min omtale av Alle drar sin vei. Linken fører til min bokblogg.

Nå er jeg ikke i stand til å leve opp til det som ventes av meg. På alle de stedene jeg er blitt tatt med til, har jeg etterlatt biter av meg selv, og i dag vet jeg ikke hvordan jeg skal bygge opp igjen min splintrede verden, finsiktet som sand i mitt personlige territorium.

Etter mange måneder dukket faren min opp. Han hadde aldri sett huset vårt. Han var innesluttet og mistroisk, men han tok en kopp kaffe.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

• "Jeg var aldri førstedame" av Wendy Guerra
  • "Støv - roman" av Yvonne Adhiambo Owuor