Aldri alene

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Juritzen forlag 2010 Innbundet

Rose er 29 år og har aldri tilbrakt et minutt borte fra sin tvillingsøster Ruby. Hun har aldri gått en tur alene eller hatt en privat samtale. Hun forteller om hvordan søskenkjærligheten kan overvinne alt, og om hvordan drømmer kan gi kraft så det umulige blir mulig. Rose og Ruby er siamesiske tvillinger, men romanen handler ikke om å være annerledes. Dette er en fortelling om samhold, vilje og jakten på kjærlighet.

Rose er 29 år og har aldri tilbrakt et minutt borte fra sin tvillingsøster Ruby. Hun har aldri gått en tur alene eller hatt en privat samtale. Likevel har hun aldri sett sin søster i øynene. I ALDRI ALENE forteller Rose om hvordan søskenkjærligheten kan overvinne alt. Om hvordan drømmer kan gi kraft så det umulige blir mulig. Rose og Ruby er siamesiske tvillinger, men dette er ikke en problematisk roman om å være annerledes. Dette er en fortelling om samhold, vilje og jakten på kjærlighet. Vi skal ikke røpe de mange overraskende vendingene romanen tar, men vi lover en historie som vil gi deg et varmt hjerte. Dette er ikke en bok om det groteske, det er en bok om kjærlighet. Om å være bundet til et annet menneske og akseptere det med verdighet, ja til og med takknemlighet. San Francisco Chronicle Lori Lansens blanding av tragedie og komedie kommer til å røre deg dypt. Isabel Allende En usentimental og hjertevarmende bok du ikke greier å legge fra deg. Litt av en bragd. Kirkus Book Review

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282050609

EAN 9788282050609

Omtalt sted Canada

En koselig bok. Men jeg syntes den ble ganske kjedelig til tider. så mye hopping frem og tilbake i tid, og mye av historien var rett og slett uinteressant å lese om! Først mot slutten begynte det å bli litt spennende!

Nei, denne boka må jeg bare avbryte. Jeg klarer ikke engasjere meg, boka er kjedelig. Har riktignok bare kommet til siden 100, men det har tatt meg en uke å komme dit...... Hadde tenkt å fullføre, for jeg liker ikke å legge vekk bøker, men må nok innse mine begrensninger.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Rose og Ruby er to søstre på 29 år, og sammen skriver de sin biografi. De har alltid vært sammen, og vil alltid være det, de er nemlig siamesiske tvillinger og er sammenvokst i hodet (craniopagus-tvillinger). I boken forteller de om sitt liv fra de var små, til hvordan livet er som 29 år gamle i byen Chatham i Canada. Vi blir kjent med deres fosterforeldre, tante Lovey og Onkel Stash, deres naboer og medelever, men også deres biologiske mor og hvordan de følelsesmessig håndterer det faktum at hun forlot dem. Vi blir også kjent med byen, og dens historie. Men mest av alt blir vi kjent med Rose og Ruby. Det er heller ikke nødvendigvis slik at dersom man kjenner den ene så kjenner man den andre. Dette kommer tydelig frem, ikke bare i form av at vi blir det fortalt, men søstrene skriver heller ingen kapitler sammen, de skriver hver sine kapitler slik at deres selvbiografi faktisk blir fortalt med begge deres stemmer. Videre får vi lese om hvordan de sammen lever sine egne liv, hver for seg, men sammen allikevel. Til tross for at man lett skulle kunne anta at boken i stor grad sirkler rundt det å være sammenvokste tvillinger, er sannheten en annen, for historien er spekket med så mye mer.

Les mer her (en prosjektblogg om verdenslitteraturen)

Boka nådde absolutt ikke opp til forventningene. Ei grei bok sånn sett, med en til tider veldig fin og rørende historie. Tok seg litt opp på slutten, så jeg er glad jeg valgte å avslutte den. Ok sommerlektyre. Men det var mye hopping frem og tilbake, mye paranteser som stykket opp tekstene. Og så ble det for meg for urealistisk og merkelig, når det heller skulle gi en overbevisning om det motsatte (det er ingen fantasy-bok der det går tydelig frem at alt er oppfunnet).

Ikke gå dit veien fører deg. Gå i stedet dit hvor det ikke går noen vei og etterlat deg et spor

Jeg tror det beste de døde kan håpe på, er å dukke opp i erindringene hos noen fra tid til annen, fremkalt av en uforglemmelig melodi eller et avsnitt i en bok.

...da den største reiste seg, strakte seg, satte seg på huk og gjorde sitt fornødne rett ved siden av broen. I stede for å bli fornærmet begynte den minste apen å pirke i bæsjen, pille ut hele frø og, vel, spise dem. Tante Lovey syntes deres sameksistens fungerte fabelaktig. Onkel Stash sammenlignet det med politikk.

Tante Lovey trodde fullt og fast at alminnelige mennesker levde usedvanlige liv, men ganske enkelt ikke la merke til det.

Jeg liker egentlig ikke å lære. Jeg bare liker å vite.

Posesalg er alltid morsomt!
I dag fikk jeg med meg endel klassikere også, som jeg i det siste har tenkt at jeg burde lest. Bl.a. flere fra "boksmart" lista mi :)
Jeg fikk alle disse i en pose, så de kostet meg tilsammen 100kr.

Her er min oversikt over bøker jeg har lest i 2010. Listen lages mest for min egen del. Jeg liker å kunne se tilbake på hvilke bøker jeg har likt/ikke likt i jakten på nye leseopplevelser.

Oppdateres jevnlig

Midt i alle bøkene jeg ikke tidligere har lest, havner Harry Potter, igjen, de er alltid verdt å lese gjennom! Igjen og igjen og igjen;)

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Livet tilbake - roman" av Lori Lansens
  • "Habanita - roman" av Fabiola Santiago